Az osztrák társadalombiztosítás széles körű szolgáltatásokat kínál három fő területen:

    • baleset

    • betegség

    • nyugdíjbiztosítás.

Bár a három területen különböző szolgáltatók végzik a feladatokat, bármely szolgáltatónál könnyedén bejelenthetjük igényeinket más területeken is.

Az osztrák társadalombiztosítási törvények minden csoportra külön szabályokat határoznak meg, beleértve az alkalmazottakat, vállalkozókat, állami alkalmazottakat, szabad foglalkozásúakat, hivatalnokokat stb. Általánosságban elmondható, hogy aki Ausztriában járulék köteles foglalkoztatásban vesz részt, az automatikusan élvez védelmet a baleset, betegség és nyugdíjbiztosítás területén is.

A bejelentkezés az osztrák társadalombiztosításnál (Gesundheitskasse) való regisztrációval kezdődik.

Amennyiben alkalmazottként kezdett munkaviszonyban, az a munkaadó felelőssége, hogy bejelentse az osztrák társadalombiztosítási rendszerbe (Anmeldung).

Ha vállalkozóként kezdett tevékenységbe, akkor az osztrák egészségbiztosítási fedezet iránti kérelmet kell kitöltenie, majd elküldeni az SVS ügyfélközpontjában található biztosítási szolgálatnak.

A külföldi munkaviszony megkezdése után az E106-os nyomtatvánnyal tudja igazolni, hogy külföldön bejelentett munkaviszonya van. Ezzel az igazolással a magyar egészségbiztosítási pénztár (NEAK) látja, hogy külföldi munkaviszony után történik a járulékfizetés, így a NAV rendszerben látszódik a folyamatos TB fizetés, ezáltal elkerülhetőek a kellemetlenségek, amelyek az utólagos járulékfizetési igazolásokkal járnak.

Az E106-os igazolással csak a jelenlegi (aktív) munkaviszonyomat tudom igazolni!

Példa:

Ha valaki munkába áll Ausztriában, például Niederösterreich tartományban, az E106-os igazolást a Niederösterreich ÖGK-tól kell beszereznie.

Mindig tartsa észben ezt, amikor új külföldi munkahelyén bejelentkezik, hiszen ezt az igazolást minden egyes alkalommal újból le kell kérni, amikor a jogviszonyban változás történik.

Az E106-os igazolást a külföldi egészségpénztárak (Gesundheitskasse) közvetlenül továbbítják a Magyar egészségbiztosító szervezetnek (NEAK), ellentétben az E104-gyel, amelyet a hatóságok a lakcímre küldenek. Az E106-os igazolás beérkezéséről a Magyar egészségügyi hatóságok levélben értesítik Önt, így tudomást szerezhet arról, hogy biztosítása rendben van.

A hatóságok levelében részletezik az esetleges további teendőket, és ehhez szükségesek lehetnek a következő dokumentumok:

    • Magyar személyi igazolvány másolata

    • Magyar lakcímkártya másolata

    • Külföldi egészségbiztosítási kártya (E-Card) másolata

Ezek a dokumentumok szükségesek a nyomtatványok kikéréséhez. Ne hagyja figyelmen kívül ezek fontosságát a biztos és hatékony adminisztráció érdekében.

EU-s szabályok (883/04/EK rendelet 11. cikk) rögzítik, hogy egy uniós munkavállalóra kizárólag annak a tagállamnak a szociális biztonsági jogszabályai vonatkoznak, ahol a kereső tevékenységét végzi, kizárólag ott köteles járulékfizetésre és főszabály szerint abban a tagállamban lehet biztosított.

Ezzel az igazolással a korábbi külföldi (EU-s) munkaviszonyait hivatalosan dokumentálhatja azoknál a társadalombiztosítási szervezeteknél, ahol korábbi külföldi munkahelyén biztosítva volt.

Példa:

Ha valaki Ausztriában dolgozott, az E104-es igazolást annak a biztosítónak kell kikérnie, ahol dolgozott (Gesundheitskasse). Tehát, aki a Burgenland tartományban dolgozott, annak a Burgenland ÖGK-tól kell ezt az igazolást beszereznie.

Fontos megérteni, hogy az E104-es igazolás mindig a múlt időszakokat képes igazolni, azaz a biztosítási előzményeit.

Ez azért szükséges, mert amikor külföldre megy dolgozni, a magyar egészségbiztosítási szervezet (NEAK) nem követi nyomon, hogy hol dolgozik pontosan. Csak idővel észleli, ha hosszabb ideje nem történt járulékfizetés a lakóhely szerinti országban, és ön sem fizet TB járulékot. Az E104-es igazolás beszerzése tehát fontos lépés a biztonságos és zökkenőmentes társadalombiztosítási adminisztrációhoz.

Amennyiben egy Európai Uniós országban nyugellátásban részesülő személy, lakóhelyét egy másik EU-s tagállamba helyezi át, kérheti a nyugellátás folyósítása alapján illetékes ország illetékes szervét, hogy számára egy E 121-es (S1) nyomtatványt állítson ki, amellyel az új lakóhelye szerinti országban is jogosulttá válik teljeskörű egészségügyi ellátásokra, a nyomtatványt kiállító tagállam terhére.